Halsa Kuralları
-
Sih cemaati olan Halsa’ya girişin 5K kuralı olarak ifade edilen bir usulü söz konusudur. 5K kuralı 1699’da Guru Gobin Singh dönemine kadar eskiye uzanmaktadır. Gurunun bu kuralları tespit edişinin önemli gerekçeleri söz konusudur:
Halsa mensuplarının sergilediği 5K sembollerini taşımakla toplum üyeleri arasında güçlü bir bağlılık oluşacaktır. Her K sembolü Sih geleneği açısından özel bir anlam ve öneme sahiptir.
Sihler 5 K sembollerini üzerlerinde yansıtmak suretiyle kendilerinin adanmışlık yoluna ve Guru Grant Sahib’e itaatkârlığa yöneltmişlerdir.5 K’da yer alan fiziksel semboller Halsa topluluğuna girecek olan kişilerin giymesi ve taşıması gereken sembolik donanımdır.
5 K sembolleri şunlardır:
-
Keş (kesilmemiş saçlar)
-
Kara (çelik bilezik)
-
Kanga (ağaç malzemesinden tarak)
-
Kaça (pamuk iç çamaşırı/şort)
-
Kirpan (çelik hançer)
Keş – kesilmemiş saçlar: Tarih boyunca saç (keş) hem kutsallığın hem de gücün sembolü olmuştur. Kişinin saçı, Tanrı’nın yaratışının bir parçasıdır. Saçlarını kemeden koruyan kişi Tanrı’nın lütfunu kabule istekli anlamına gelmektedir. Saçların kesilmemesi kibirliliğin terk edilerek basit bir yaşama talip olduğunun göstergesidir. Saçını kesmeyen kişi bu iradesiyle bedeninin isteklerinden uzaklaşarak manevi olgunluğa erişme gayretindedir. Uzatılmış saçlar Sih toplum üyeliğinin açık bir işaretidir.
Kara – çelik bilezik: İtidal ve azametin sembolüdür. Sih bireyi Guru’ya (kutsal kitap) bağlayan bir bağdır. Kişinin yalnız kaldığında da inancına aykırı bir davranış sergilememesi gerektiğini söyleyen bir hatırlatıcıdır. Başlangıcı ve sonu olmayan Tanrı’nın bir sembolüdür. Halsa topluluğuna sürekli bir bağlılık duygusunun sembolüdür. Kara bir süs eşyası olmadığı düşüncesiyle altın ya da gümüşten değil çelikten mamuldür.
Kanga – ağaç tarak: Tarak kesilmemiş saçları düzenli ve temiz tutulmasını sağladığından zihnin ve bedenin temizleyicisinin sembolüdür.
Kaça – iç çamaşırı: Bu iç çamaşırı dizlerden aşağı kadar uzanmayacak şekilde giyilir. Özellikle XVIII. ve XIX. yüzyıllarda savaş sırasında at binme kolaylığından dolayı Sih savaşçıları tarafından giyilmiştir. Bu giysi esasen iffet ve temizliğin sembolüdür.
-
-
-