-
Hinduizm’de ibadetler bütünüyle biçimlendirilmiş ve standartlaştırılmış değildir. Pek çok Hindu için ibadet bir veya birden fazla tanrı ve tanrıçalara adanmışlık anlamında bhakti’den oluşur. Her bir Hindu güçlü bir kişisel bağ hissettiği bir tanrı veya tanrılar grubunu seçmekte özgürdür.
Puja ya da ibadet, takdim-adak ve dua ritüellerini içerir. Bu takdimeler her gün sunulabildiği gibi bazı durumlarda özel günlerde sunulmaktadır. İbadete başlamadan önce dindar kişi bedeninin ve elbiselerini temizlemek zorundadır. Bu işlem yapılırken bir manrta, aarti veya ilahi açıktan ya da sessizce söylenmelidir. Eğer bu sırada yemek zamanı yaklaşmışsa yiyecekler ibadet sonrasına kadar tüketilmeye başlanmamalıdır. Diğer hazırlıklar ise zihnin bütün dünyevi işlerden uzaklaştırılması ve tanrısal objeye sunulmak üzere takdime toplanmasıdır. Tapınağa girilirken ayakkabılar çıkarılır ve bir zil çalınır.
İbadetler oldukça ayrıntılı bir şekilde gerçekleştirilir. Öncelikle yıkanmak ve Tanrı’ya seslenmek suretiyle kişisel arınma. Daha sonra yiyecek, çiçek, su ve tütsü sunumlarının eşlik ettiği dua evresi gelmektedir. Bu ritüeller sıklıkla günlük olarak evde yerine getirilir. İbadet için evde Tanrı’nın tefekkür edileceği ve murti adını taşıyan ayrı bir odası tapınak formunda hazırlanır. Aile üyeleri birlikte ibadet eder ve Hinduların dindar olanları günde üç kez ibadet ederler. Pek çok Hindu ibadet sırasında özel bir giyim tarzı olan giysiyi giyerler. Kast sisteminin en üstünde yer alan Brahminler pamuktan yapılmış bir giysi giyerler. Kast sisteminin diğer unsurları olan idareciler kenevir lifi, tüccarlar ise yünden mamul giysileri giyerler.
Bununla birlikte ibadet yalnız başına ya da ibadet eden gruba vedaları okuyan bir rahibin yardımıyla sıklıkla bir tapınakta yapılır. Tipik bir tapınak ya da mandir, ibadet edenlerin kalbini temsilen kutsal ibadet mahalli ile ruhun göklere yönelik bakışını temsilen bir kuleden oluşur.
Bu sırada sunulan hediyeler tapınakta tanrılar ile temas kurulması sebebiyle kutsanmış olur. Dolayısıyla, örneğin insanlar kutsal kül ve safran sunmak suretiyle takdime ritüellerini yerine getirirler. Daha sonra bu karışım alınlarını boyamaları için insanlara dağıtılır. Bütün ibadetler belli bir ritüel objesinin olmasını gerektirmez. Çok sık bir şekilde ibadetler kişisel ve özel bir şekilde yerine getirilir. Örneğin kişi işine giderken yol kenarındaki bir tapınakta ibadet edebilir. Çok sayıdaki küçük tapınaklar bütün Hindu bölgelerinde bulunur. Bu tapınakların her biri bireysel olarak Hindular için tapınma amacıyla seçilmiş kişisel tanrı ve tanrıçalara adanmıştır. Her durumda dua muhtemelen kutsal aum ve diğer mantraların büyüsünden oluşur.
Hinduların dinsel ritüelleri üç kategoride tasnif edilmektedir. Nitya ritüelleri günlük olarak evlerde sergilenmekte ve aile tanrı ve tanrıçalarına odaklanmaktadır. Naimittika ritüelleri, bayram ve kutlama formlarında yılın belli zamanlarında sergilenmektedir. Son olarak Kamya ritüelleri, tercihe bağlı olmakla birlikte ilgi çeken bir ibadet uygulamasıdır. Kutsal bir mekânı ziyaret etmek bunun en güzel örneğidir.
-