efelsefe
    • Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Popular
    • Kurallar
    • Etik Kurulu

    Yargılarımız/ön-yargılarımız/gizlenmiş vahşet

    Etik
    2
    5
    16
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • nejdet evren
      nejdet evren Yönetici last edited by nejdet evren

      Yargılar tartışılarak, tez ve antitez süzgeçten geçirilerek oluşurlar ve fakat ön-yargılar böyle değildir; onlar peşin kabule, yargısız sonuca dayanırlar ve bu nedenle yargı gücüne asla erişemezler. Yargı öznel olsa da tartışmaya, eleştiri ve yeniye açık olduğu sürece bir dogmaya dönüşmez, önü her daim açık bir süreçtir. Her yargı somut bir olgu ile ilişkili olmak zorundadır; olgu ile temas etmeyen bir yargı, olmasa da olur; kıymeti harbiyesi yoktur.

      İyi kötü, doğru yanlış, güzel çirkin hepsi de normatif ve öznel yargılardır. İyi, doğru ve güzel hakkında evrensel bir yargı/çerçeve oluşturmak olanak dışıdır; ne ki, kötü yanlış ve çirkin hakkında bunu yapmak mümkün gibi görünmektedir; zira, insana dair kötü, yanlış ve çirkinin bir ön-yargısal kural, diğerlerinin ise istisna olmalarıdır. İnsanın yaşamına kastetmeye yönelik bir eylemin/edimin iyi, doğru ve güzel olduğu asla söylenemez ve fakat kötü, yanlış ve çirkin olduğu kesinlikle ileri sürülebilir. Ne ki; edimin/eylemin amacına bakarak onun iyi, doğru ve güzel olduğu ileri sürüldüğünde bu savın canlı türleri arasında eşitsiz bir sonuç doğuracağı aşikardır. Yaşama hakkına yönelik eylemin insan yönelmesi ile besin zincirinde en üstte bulunan insandan başka bir canlıya yönelmesi arasında amaçsal bir fark gözetilerek ilkinin yanlış ikincisinin doğru olduğu sonucuna varılacaktır. Bu durumda ilk baştaki önermenin doğru olmadığı sonucu ortaya çıkar. Oysaki amaçsal yargının kendisidir doğru olmayan ve bu bir ön-yargıdır. Zira, türünü sürdürmek adına diğer canlıların yaşamına yöenlen bir canlının eylemi ile insanın besin kaynağı için başka canlının yaşama hakkında yönelik eylemi arasında vahşilik açısından hiçbir fark yoktur. Aralarındaki fark ise, ilkinin billinçsiz olması nedeniyle yargılanamayacak olmasıdır.

      Ne dersiniz?

      kadınlarını erkeğe muhtaç bir şekilde yaşamaya zorlayan toplumlar, kökten acizdir...

      ? 1 Reply Last reply Reply Quote 1
      • ?
        A Former User @nejdet evren last edited by

        @nejdet-evren Üstad bu anlatımın içine yani "Yargılarımız/ön-yargılarımız/gizlenmiş vahşet" konusundaki anlatımının içine "cehalet hakikatini" de koyman gerek...
        Cahilliği değil Cehaletin hakikatini...
        Eğer bunu yaparsan emin ol anlatımın çok farklı bir boyuta çıkacaktır...

        nejdet evren 1 Reply Last reply Reply Quote 0
        • nejdet evren
          nejdet evren Yönetici @Guest last edited by nejdet evren

          @mor-ve-ötesi Üstad; "Cehaletin hakikati" ni sen açıklayabilir, katkı sunmuş olursun, ilgiyle okur ve geri bildirimde bulunurum...

          kadınlarını erkeğe muhtaç bir şekilde yaşamaya zorlayan toplumlar, kökten acizdir...

          ? 1 Reply Last reply Reply Quote 0
          • ?
            A Former User @nejdet evren last edited by

            @nejdet-evren, içinde söyledi: Yargılarımız/ön-yargılarımız/gizlenmiş vahşet

            @mor-ve-ötesi Üstad; "Cehaletin hakikati" ni sen açıklayabilir, katkı sunmuş olursun, ilgiyle okur ve geri bildirimde bulunurum...

            Eyvallah Üsta...
            Ayrı bir başlık açalım o zaman...

            nejdet evren 1 Reply Last reply Reply Quote 0
            • nejdet evren
              nejdet evren Yönetici @Guest last edited by

              @mor-ve-ötesi bekliyorum, teşekkür ederim.

              kadınlarını erkeğe muhtaç bir şekilde yaşamaya zorlayan toplumlar, kökten acizdir...

              1 Reply Last reply Reply Quote 0

              • First post
                Last post

              Benzer Konular

              • phi

                Voltaire Etik Anlayışı
                Etik • fransiz filozoflar • • phi

                1
                0
                Votes
                1
                Posts
                6
                Views

                No one has replied

              • phi

                Adam Smith Etik Anlayışı
                Etik • etik felsefesi • • phi

                1
                0
                Votes
                1
                Posts
                4
                Views

                No one has replied

              • phi

                David Hume Etik Anlayışı
                Etik • etik anlayışı • • phi

                1
                0
                Votes
                1
                Posts
                5
                Views

                No one has replied

              • phi

                Spinoza Etik Anlayışı
                Etik • spinoza felsefe • • phi

                1
                0
                Votes
                1
                Posts
                6
                Views

                No one has replied

              • phi

                Ibn Sina Etik Anlayışı
                Etik • etik felsefesi • • phi

                1
                1
                Votes
                1
                Posts
                6
                Views

                No one has replied

              Türkiye'deki felsefe severleri bilgilendirme ve geliştirme amacını misyon edinmiştir.
              ''Söz uçar, yazı kalır''
              | Felsefe | Filozoflar | Spiritüalizm | Astroloji | Forum Kurulumu |