efelsefe
    • Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Popular
    • Kurallar
    • Etik Kurulu

    Hümanizm

    Felsefe Tarihi
    ronesans felsefesi felsefe felsefe tarihi
    1
    1
    6
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • phi
      phi Kurucu last edited by phi

      Hümanizm, Rönesans’ta, ikincisi tamamen birincisine bağlı olacak şekilde, birbiriyle bağlantılı iki anlama gelir. Bunlardan birincisi, kültürün, özellikle Yunan klasiklerine dayalı eğitim, yani çocuğun entelektüel, ahlaki ve estetik kapasitelerini geliştirdiğine inanılan alanlar olarak edebiyat ve retoriği temele alan klasik Yunan liberal eğitimi yoluyla şekillendirilmesi teşebbüsünü ifade eder. Bu açıdan bakıldığında, insanın kişisel sorumluluğuna ve kendi kendisini bir sanat eseri olarak yeniden yaratmasına vurgu yapan Rönesans hümanizminin, Batı kültüründe, İlkçağın felsefe ve Ortaçağın din geleneğinden sonra ve modern bilim geleneğinden önce, “retorik geleneği”ni temsil ettiği söylenebilir. Gerçekten de Rönesans hümanizmi, Quintillanus ve Cicero’nun Abelardus karşısında zafer kazanmasına ve skolastik felsefe yönteminin değişmez formatının yerini Platonik bir diskürsifliğe bırakmasına bağlı olarak, retoriğin diyalektik üzerinde kazandığı zaferle karakterize olur.

      Rönesans hümanizmi ne bir felsefe ne de bir ideolojiydi. Din, devlet ve toplum konusunda belirgin veya sabit bir duruş içinde olmayan Rönesans hümanizmi, ikinci bir anlam çerçevesi içinde antik kaynaklara dönüşü ifade eder. Rönesans hümanizmi klasik kaynaklara, antikiteye döndüğünde, Skolastik düşüncenin gömmüş olduğu bilumum cevherleri gün ışığına çıkarmayı başardı ve böylelikle de modern düşüncenin yolunu sonuna kadar açtı. Hümanizm klasik kaynaklara döndüğünde, antikitenin kendisine özellikle kozmolojik düşünce konusunda, iki ana yaklaşım sunduğunu görmüştür. Birinci yaklaşımda, dünya Tanrı tarafından tasarlanmış bir şey olarak algılanır veya “yaratılan” ya da hasıl olunan bir şey diye
      değerlendirilir. Bu görüş, Rönesans hümanistleri tarafından, Platon ve Aristoteles’in benimsemiş olduğu bir görüş olarak kabul edilmiştir. Tanrı ister Platon’da olduğu gibi, mitolojik açıdan Demiurgos diye ya da ister metafiziksel yönden İlk Hareket Ettirici olarak tahayyül edilsin, kendini gerçekleştiren veya yürürlüğe sokan bir fikir ya da tasarım vardır. İşte bu ana yaklaşım Rönesans felsefesinde karşımıza Platonculuk ve Aristotelesçilik olarak çıkar.

      Söz uçar, yazı kalır.

      1 Reply Last reply Reply Quote 1

      • First post
        Last post

      Benzer Konular

      • phi

        David Hume
        Filozoflar • felsefe filozoflar • • phi

        1
        0
        Votes
        1
        Posts
        7
        Views

        No one has replied

      • phi

        Tanrı-Doğa Düalizmi
        Düalizm • felsefe descartes • • phi

        1
        0
        Votes
        1
        Posts
        5
        Views

        No one has replied

      • phi

        Kötü Cin Hipotezi
        Ontoloji • descartes felsefe hipotez • • phi

        1
        1
        Votes
        1
        Posts
        7
        Views

        No one has replied

      • phi

        Platon Epistemolojisi
        Epistemoloji • platon platon epistemomolojisi felsefe felsefe tarihi • • phi

        1
        0
        Votes
        1
        Posts
        10
        Views

        No one has replied

      • phi

        Sofistler ve Fenomenalizm
        Felsefe Tarihi • sofistler fenomenalizm felsefe felsefe tarihi • • phi

        1
        0
        Votes
        1
        Posts
        7
        Views

        No one has replied

      Türkiye'deki felsefe severleri bilgilendirme ve geliştirme amacını misyon edinmiştir.
      ''Söz uçar, yazı kalır''
      | Felsefe | Filozoflar | Spiritüalizm | Astroloji | Forum Kurulumu |