THE RELIGION OF HUMANITY (insanlık dini)
-
https://tr.wikipedia.org/wiki/Üç_Aşama_Yasası
- Teolojik aşama, kişileştirilmiş tanrılara başvurmayı ifade eder. Önceki aşamalar boyunca insanlar, doğadaki tüm fenomenlerin ilahi veya doğaüstü yaratılış olduğuna inanıyorlardı. Yetişkinler ve çocuklar, çeşitli fenomenlerin doğal nedenlerini keşfetmede başarısız oldular ve bu nedenle onları doğaüstü veya ilahi bir güce bağladılar.[1][kaynak güvenilir mi?]] Comte bu aşamayı üç alt aşamaya ayırdı.
1A. Tapınakçılık: Tapınakçılık, düşünmenin teolojik boyutundaki ilk aşamaydı. Bu süreç boyunca; ilkel insanlar, aynı zamanda Animizm olarak da bilinen, cansız nesnelerin içlerinde yaşayan bir ruhları olduğuna inandılar. İnsanlar; ağaçlar, taşlar, bir tahta parçası, volkanik patlamalar gibi cansız nesnelere taptılar.[1] Bu uygulama boyunca; insanlar, tüm her şeyin doğaüstü kökenli olduğuna inandılar.[2]
1B. Politeizm: Bir noktada, tapınakçılık insanların kafasında şüphe uyandırmaya başladı. Sonuç olarak da insanlar şeylerin birçok tanrının kullanılmasıyla açıklandığı politeizme yöneldi. İlkel insanlar, bütün doğal güçlerin farklı tanrılar tarafından kontrol edildiğine inandılar. Örnek olarak; su tanrısı, yağmur tanrısı, hava tanrısı, yeryüzü tanrısı vs.[1]
1C: Monoteizm: Monoteizm her şeyi tek bir güce atfederek; tek bir tanrıya inanmaktır. İlkel insanlar, evrenin varlığından tek bir teistik varlığın sorumlu olduğuna inandılar.[1]
(2) Metafizik aşama, teolojik aşamanın bir uzantısıdır. Kişisel olmayan soyut kavramlarla açıklamayı ifade eder. İnsanlar genellikle tanrıyı soyut bir varlık olarak tanımlamaya çalışırlar.[1] Soyut bir gücün dünyadaki olaylara yön verdiğine inanırlar. Metafizik düşünce somut bir tanrı anlayışını reddeder. Örneğin: Klasik Hindu Hint toplumunda; ruhun göçü ilkesi ve yeniden doğuş kavramı büyük ölçüde metafiziksel zorluklarla yönetiliyordu.[1](3) Pozitif Aşama, aynı zamanda bilimsel aşama olarak da bilinir, gözlem, deney ve karşılaştırmaya dayalı bilimsel açıklamaları ifade eder. Pozitif açıklamalar; doğrulanmaları için belirli bir yönteme, yani bilimsel yönteme güvenirler. Bugün insanlar nedensellik ilişkileri kurmaya çalışıyorlar. Pozitivizm, dünyaya tamamen düşünsel bir bakış açısıyla yaklaşan, ayrıca veri ve gerçeklerin gözlem ve sınıflandırılmasını vurgulayan bir yaklaşımdır. Bu; Comte'a göre en yüksek, en evrimleşmiş davranıştır.[1]
-
@TENTEN
İnsanlar, ne zaman cinlere, meleklere ve şeytana inanmayı bırakırsa işte o zaman yeni bir seviyeye (level) ulaştı denilebilir. -
@kereste, içinde söyledi: THE RELIGION OF HUMANITY (insanlık dini)
@TENTEN
İnsanlar, ne zaman cinlere, meleklere ve şeytana inanmayı bırakırsa işte o zaman yeni bir seviyeye (level) ulaştı denilebilir.Augoste Comte' nin Mustafa Reşid Paşaya mektubunu bulamadım.
Onun türkçe tercümesi lazım. -
-
@kereste, içinde söyledi: THE RELIGION OF HUMANITY (insanlık dini)
@TENTEN
Bu mu?
https://sosyologca.org/files/sosyologca/11-12-5.pdfEvet o.
Bende buldum pdf ten resim çektim.
Kaynak: http://umrandergisi.com.tr/u/umran/pdf/183-1363268140.pdf -
@TENTEN
Aman Müslümanlar duymasın, demek Osmanlının başkentinde bir zamanlar esir(köle) pazarı varmış. -
@TENTEN Politeizm den monoteizme geçişin sebebi nedir? Ekonomik mi?
-
@Sputnik, içinde söyledi: THE RELIGION OF HUMANITY (insanlık dini)
@TENTEN Politeizm den monoteizme geçişin sebebi nedir? Ekonomik mi?
Augoste Comte' ye göre bilimsel verinin zamanla artması Karl Mark'sa göre ekonomik ilişkiler.
Fazla detay vermemiş Augoste Comte.
Felsefesini daha doğrusu bilimi din haline getirmesi kötü olmuş.
Burada dalga geçiyorlar.
-
@TENTEN, içinde söyledi: THE RELIGION OF HUMANITY (insanlık dini)
Augoste Comte' ye göre bilimsel verinin zamanla artması Karl Mark'sa göre ekonomik ilişkiler.
Bence ikisi de doğru yani iki görüşte haklı.
Ekonomi ve bilim zaten bir arada gelişiyor.
-
Bilimsel veri demek, aynı zamanda aydınlanma imkânı demektir. Bilimsel gelişmeler/ilerlemeler olmasaydı, insanlık bugünleri de göremezdi. Gerçi din karanlığı henüz bitmedi ancak günleri sayılı hale geldi denilebilir.
-
@Sputnik, içinde söyledi: THE RELIGION OF HUMANITY (insanlık dini)
@TENTEN, içinde söyledi: THE RELIGION OF HUMANITY (insanlık dini)
Augoste Comte' ye göre bilimsel verinin zamanla artması Karl Mark'sa göre ekonomik ilişkiler.
Bence ikisi de doğru yani iki görüşte haklı.
Ekonomi ve bilim zaten bir arada gelişiyor.
Pozitivistler ile Marksistler düşman birbirlerine.
Augoste Comte takipçileri kapitalizme yönelirken Marks ın takipçileri komunizme yöneliyor.
Materyalizm ve Ampiryokritisizm - Vladimir İlyiç Lenin kitabında Komunist parti içinde bulunan Augoste Comte takipçilerine(daha doğrusu deneycilik felsefesi takipçilerine) karşı savaş açıyor.