İçeriğe atla
  • Anasayfa
  • Güncel
  • Popüler
  • Dünya
  • Kategoriler
    • All Categories
    • Individual Categories
  • Gruplar
  • Kullanıcılar
Daralt
Marka Logo

efelsefe

  • Kurallar
    • Light
    • Cloudy
    • Dim
    • Dark
  1. Ana Sayfa
  2. Tartışma
  3. Serbest Kürsü
  4. BİLİM&EDEBİYAT

BİLİM&EDEBİYAT

Konu Zamanlandı Sabitlendi Kilitli Taşındı Serbest Kürsü
edebiyatbilimyaratıcılık
17 İleti 6 Yayımlayıcılar 346 Bakış
  • En eskiden en yeniye
  • En yeniden en eskiye
  • En çok oylanan
Cevap
  • Yeni başlık oluşturarak cevapla
Cevaplamak için giriş yapın
Bu başlık silindi. Sadece başlık düzenleme yetkisi olan kullanıcılar görebilir.
  • TENTENT Çevrimdışı
    TENTENT Çevrimdışı
    TENTEN
    tarihinde yazdı Son düzenleyen: TENTEN
    #8

    https://www.iienstitu.com/blog/5n1k-nedir-bu-yontem-nasil-kullanilir
    https://ansiklopedi.tubitak.gov.tr/ansiklopedi/5n1k
    https://www.edebiyatogretmeni.org/etiket/5n-1k-nedir/

    Bu gazetecilik soruları bilimde de kullanılıyor.
    Bu oyun haline getirip çocuklara anlatılabilir.

    Nasıl yapılır? sorusu çok önemli.
    Yemek tarifi, cihazların (telefon, televizyon uzaktan kumanda vb)kullanım kılavuzu hazırlama gibi oyunlarda olur.
    https://eglencelibilim.com/egitimcilere-oneriler/deney-nasil-yapilir/
    http://www.teknikmedya.com.tr/index.php/2022/07/29/kullanim-kilavuzu-nasil-yazilir/

    Ben mesela küçük çocuklardan bilgisayar kullanmayı öğrenmiştim. 🙂

    Günlük tutma, not tutma alışkanlığıda önemli. (bu bende yok mesela)
    M.K.Atatürk ,İsmet inönü gibi askerler örnek bu konuda.

    bagimsizkoalaB 1 Cevap Son cevap
    2
    • TENTENT TENTEN

      https://www.iienstitu.com/blog/5n1k-nedir-bu-yontem-nasil-kullanilir
      https://ansiklopedi.tubitak.gov.tr/ansiklopedi/5n1k
      https://www.edebiyatogretmeni.org/etiket/5n-1k-nedir/

      Bu gazetecilik soruları bilimde de kullanılıyor.
      Bu oyun haline getirip çocuklara anlatılabilir.

      Nasıl yapılır? sorusu çok önemli.
      Yemek tarifi, cihazların (telefon, televizyon uzaktan kumanda vb)kullanım kılavuzu hazırlama gibi oyunlarda olur.
      https://eglencelibilim.com/egitimcilere-oneriler/deney-nasil-yapilir/
      http://www.teknikmedya.com.tr/index.php/2022/07/29/kullanim-kilavuzu-nasil-yazilir/

      Ben mesela küçük çocuklardan bilgisayar kullanmayı öğrenmiştim. 🙂

      Günlük tutma, not tutma alışkanlığıda önemli. (bu bende yok mesela)
      M.K.Atatürk ,İsmet inönü gibi askerler örnek bu konuda.

      bagimsizkoalaB Çevrimdışı
      bagimsizkoalaB Çevrimdışı
      bagimsizkoala
      tarihinde yazdı Son düzenleyen:
      #9

      Sevgili @TENTEN işte bu harika! Oldukça işime yarar gözüküyor. Yarın sabah hepsini inceleyeceğim. Çok teşekkür ederim 🙂

      1 Cevap Son cevap
      1
      • phiP Çevrimdışı
        phiP Çevrimdışı
        phi
        tarihinde yazdı Son düzenleyen:
        #10

        @bagimsizkoala @TENTEN 'imiz herseye yardimci olur, sen yeter ki iste 🙂

        Söz uçar, yazı kalır. ✌(◕‿-)✌

        1 Cevap Son cevap
        1
        • TENTENT TENTEN

          @bagimsizkoala, içinde söyledi: BİLİM&EDEBİYAT

          Merhaba dostlar,
          Sizden bir konu hakkında yardım istiyorum. Lütfen fikirlerinizi benimle paylaşırsanız çok mutlu olurum.
          Edebiyatı bilime yaklaştırmak istersek bilimin içinde edebiyat ya da edebiyatın içinde bilim yapmak istersek bu nasıl olur sizce?

          Bir deney, mekanizma, uygulama, anlatım veya sunum vs vs yaratıcı fikirlerinize ihtiyacım var.

          Sevgiyle kalın.

          Edebiyat ile alakam yok ama gene birşeyler yazayım. 🙂

          Mantık kurallarına uyma zorunluluğu gelir.
          Çelişmezlik ilkesine uymak için anlamdaş kelimelerden kaçınılır.
          Günlük hayattaki konuşma dilimiz bilgisayar programlama dillerine benzemeye başlar.
          Gözleme açık olmayan duygusal anlatımlara izin verilmez.

          Geçmişte bilime uydurmak için doğalcılık, olguculuk gerçekçilik vb akımlar uygulanmış. Ama ahlak, estetik vb değer ile ilgili konular bilimin yöntemleri ile açıklanamadığı için terkedilmiş.

          @ictenlik gibilere göre duygusuz edebiyat akımı olur. 🙂

          ictenlikI Çevrimdışı
          ictenlikI Çevrimdışı
          ictenlik
          tarihinde yazdı Son düzenleyen: ictenlik
          #11

          @bagimsizkoala, içinde söyledi: BİLİM&EDEBİYAT
          beklenen performans ise edebiyat veya türkçeyi bu bilim merkezine ne kadar empoze edilebilir?im? Bunu görebilmek. Sizlerden de fikir alma ihtiyacı hissettim. Şimdi düşüncesel olmaktan ziyade uygulamaya dökebileceğim bir şey olması lazım. Buraya genelde öğrenciler geliyor. Ve benim çalışma grubum okul öncesi ve ilkokul grubu. Onlara uygun interaktif oyun tarzında bilişsel bir faaliyet üretmek. Yeterince açıklayabildiğimi düşünüyorum. Eğer bu konuda da bir fikrin varsa bunu öğrenmek isterim.

          Dil ya da kelime oyunları eğlencelidir ama edebiyat ve Türkçe deyince ve yaş küçük olunca zorlandım .İşin açıkçası edebiyat/yazın sanırım öykü, şiir, masal, deneme, roman vb. ya da yazın estetiği demek.

          Aklıma gelen tek şey karmaşık tamalamalar kurgulama yeteneği ve her bir çocuk farklı kelimeler verip bir tamlamaya dönüştürülebilir mesela ya da mesela görsel kartlar gibi şeyler olur ve çekilir ve ikisiyle üçüyle bir tamlama oluşturması istenir.

          Yani tamlama yeteneği ve karmaşık tamlama edebiyattaki (hem şiir hem roman) en gelişik estetik yetenek gibi görünüyoır.. Özgünlük ve basitlik dışında.

          ictenlikI 1 Cevap Son cevap
          1
          • ictenlikI ictenlik

            @bagimsizkoala, içinde söyledi: BİLİM&EDEBİYAT
            beklenen performans ise edebiyat veya türkçeyi bu bilim merkezine ne kadar empoze edilebilir?im? Bunu görebilmek. Sizlerden de fikir alma ihtiyacı hissettim. Şimdi düşüncesel olmaktan ziyade uygulamaya dökebileceğim bir şey olması lazım. Buraya genelde öğrenciler geliyor. Ve benim çalışma grubum okul öncesi ve ilkokul grubu. Onlara uygun interaktif oyun tarzında bilişsel bir faaliyet üretmek. Yeterince açıklayabildiğimi düşünüyorum. Eğer bu konuda da bir fikrin varsa bunu öğrenmek isterim.

            Dil ya da kelime oyunları eğlencelidir ama edebiyat ve Türkçe deyince ve yaş küçük olunca zorlandım .İşin açıkçası edebiyat/yazın sanırım öykü, şiir, masal, deneme, roman vb. ya da yazın estetiği demek.

            Aklıma gelen tek şey karmaşık tamalamalar kurgulama yeteneği ve her bir çocuk farklı kelimeler verip bir tamlamaya dönüştürülebilir mesela ya da mesela görsel kartlar gibi şeyler olur ve çekilir ve ikisiyle üçüyle bir tamlama oluşturması istenir.

            Yani tamlama yeteneği ve karmaşık tamlama edebiyattaki (hem şiir hem roman) en gelişik estetik yetenek gibi görünüyoır.. Özgünlük ve basitlik dışında.

            ictenlikI Çevrimdışı
            ictenlikI Çevrimdışı
            ictenlik
            tarihinde yazdı Son düzenleyen:
            #12

            @ictenlik, içinde söyledi: BİLİM&EDEBİYAT

            @bagimsizkoala, içinde söyledi: BİLİM&EDEBİYAT
            beklenen performans ise edebiyat veya türkçeyi bu bilim merkezine ne kadar empoze edilebilir?im? Bunu görebilmek. Sizlerden de fikir alma ihtiyacı hissettim. Şimdi düşüncesel olmaktan ziyade uygulamaya dökebileceğim bir şey olması lazım. Buraya genelde öğrenciler geliyor. Ve benim çalışma grubum okul öncesi ve ilkokul grubu. Onlara uygun interaktif oyun tarzında bilişsel bir faaliyet üretmek. Yeterince açıklayabildiğimi düşünüyorum. Eğer bu konuda da bir fikrin varsa bunu öğrenmek isterim.

            Dil ya da kelime oyunları eğlencelidir ama edebiyat ve Türkçe deyince ve yaş küçük olunca zorlandım .İşin açıkçası edebiyat/yazın sanırım öykü, şiir, masal, deneme, roman vb. ya da yazın estetiği demek.

            Aklıma gelen tek şey karmaşık tamalamalar kurgulama yeteneği ve her bir çocuk farklı kelimeler verip bir tamlamaya dönüştürülebilir mesela ya da mesela görsel kartlar gibi şeyler olur ve çekilir ve ikisiyle üçüyle bir tamlama oluşturması istenir.

            Yani tamlama yeteneği ve karmaşık tamlama edebiyattaki (hem şiir hem roman) en gelişik estetik yetenek gibi görünüyoır.. Özgünlük ve basitlik dışında.

            Bu geliştirielbilir. Şöyle ki.
            5 kelime sçeilir de 3 ü kullanılır ve bir tane serbest joker hakkı olur gibi. Değişebilir.

            Estetik kavramının göze hoş gelme, kulağa hoş glme, benzersiz oluş vb. tanılanması gerkebilir.

            Tamlama kavramının örneklenemsi gerekecek. Karmaşık tamalamalar denklemler, kurgular, yapılara benzetilebilir ve zhinlse becerilere yardımcı oalcak.

            Başka bir örnekte şu aolbilir. Ek ve kökleri kullanma yeteneği. Yeni, farklı keliemeler kurgulama ve üretme yeteneğini teşvik. Benzer şekilde yapılabilir. Sözlükte olmayan anlamlı okunabilir ve okunanca çağrışımı bütün ve sözlükte olmasa bile ek ve kök yapısıyla birleşince ne dediğini anlatan kelimeler ödüllendirilir. Bu da yaratcılığı ve zihinsel gelişimi eforu destekler.

            1 Cevap Son cevap
            0
            • ictenlikI Çevrimdışı
              ictenlikI Çevrimdışı
              ictenlik
              tarihinde yazdı Son düzenleyen:
              #13

              Başka neler olabilir?

              Bir duygu, bir olay, bir kişi, bir yer gibi bir tema verilerek cümle üretme becerisi .Bu değişebilir. Bir zaman, bir topluluk, bir nesne, bir meyve ....

              Ben olsam şiir üretim becerisini ve duygu, ifadeyi teşvik eden şeyler üzerinde dururdum.

              Mesela başlı başına bir empati oyunu kurgulanabilir. Empati aktarabilen bir cümle kurmak zor, karmaşık olabilirdi.

              Tüm bunlar yeterince eğlenceli dğeilse oyun formatı aranıyorsa bilmiyorum ama mesela yasa keliemelr oaliblir söyleyen yanar. Son kelimeyi söyleyein kelime bulamaynın köşeye sıkıştığı şeyler olabilir .Kelimelerdeki ilk harf son harfle türetme uzatma gibi şeyler olabilir. Görsellerle ilişkilendirme gibi şeyler olabilir. Mesela bir görsel vardır hayvandır oradan başka bir hayvan vurgulanabilir ya da ona bağlı şeyler gibi bilmyorum aklıma bunlar geldi.

              Bilimle edebiaytın nasıl bir bağlantısı olablir bilmiyorum ancak zihinsel olarak yaratıclığı serbest düşünmeyi gelişimi teşvik anlamında katkıları olan şeyler üretilebilir. Sonuçta yazılı ifade ve aktarım bilimsel son süreçte bir makale üretirken gerekli. Yani buna vurgu yapılacaksa örneğin basit bir bilimsel deney yapılır ve sonuçlar incelenir ve aktarılır.

              1 Cevap Son cevap
              0
              • K Çevrimdışı
                K Çevrimdışı
                kereste
                tarihinde yazdı Son düzenleyen:
                #14

                @TENTEN , mevzuyu gayet net ve anlaşılır bir şekilde izah etmiş zaten.
                Başkalarına söz bırakmamış. 🙂

                Turpinen, şalgaminen devlet yönetilmez. Adaletinen, hukukinen yönetilir.

                1 Cevap Son cevap
                0
                • ictenlikI Çevrimdışı
                  ictenlikI Çevrimdışı
                  ictenlik
                  tarihinde yazdı Son düzenleyen:
                  #15

                  Şimdi doğru anlıyorsam bir bilim kurumu ve memnun edilmesi gereken iki eksi bir tarafınız var.
                  a- kurum ilgilileri
                  b- ebeveynler
                  a+b-c -eğer ilgileniyorsak çocuklar

                  Bunun gibi bir kurum neden çocukların Türkçe ve edebiyat öğrenmrsini bu konu da gelişmesini isterdi?
                  Çocukların kendini daha iyi ifade etmesi
                  Okuma alışkanlığı edinilmesi
                  Sözel ve yazılı fiadelerinin gelişimi
                  Türkçeyi doğru, uygun ve düzgün kullanmaları

                  Sanırım bence bu kadar ve ilk faydalar buradan umulacaktı. Yani çocuklarla bunu kattığımızı ,katabileceğimizi sanırım göstermeliyiz. Nasıl sağlanır bilmiyorum ama edebiyat ve bilim deyince okul öncesi için masal ve ilkokul için hikaye gibi temalar oalbilir. Bunlar oaracıkta hemen birlikte üretibilir. Mesela biri yeri, biri hayali karakteri diğeri zamanı belirler. Gerçeküstücü oalbilceği vurgulanır. Canavarlar olabileceği vurgulanır. İyi kötü bir şeyler olup sonunda ders almamız gerektiği. Kelimeler ve cümeler verilebilir. Bilmiyorum.

                  Bunun dışında masal ve hikayeler seçilir. İçerikten pasajlar okunup tahminler istenebilir. Nasıl gelişmesini istedikleri sorulabilir. Sonunu sevip sevmedikleri. Değiştirseler neyi değiştirecekleri.

                  bagimsizkoalaB 1 Cevap Son cevap
                  0
                  • ictenlikI ictenlik

                    Şimdi doğru anlıyorsam bir bilim kurumu ve memnun edilmesi gereken iki eksi bir tarafınız var.
                    a- kurum ilgilileri
                    b- ebeveynler
                    a+b-c -eğer ilgileniyorsak çocuklar

                    Bunun gibi bir kurum neden çocukların Türkçe ve edebiyat öğrenmrsini bu konu da gelişmesini isterdi?
                    Çocukların kendini daha iyi ifade etmesi
                    Okuma alışkanlığı edinilmesi
                    Sözel ve yazılı fiadelerinin gelişimi
                    Türkçeyi doğru, uygun ve düzgün kullanmaları

                    Sanırım bence bu kadar ve ilk faydalar buradan umulacaktı. Yani çocuklarla bunu kattığımızı ,katabileceğimizi sanırım göstermeliyiz. Nasıl sağlanır bilmiyorum ama edebiyat ve bilim deyince okul öncesi için masal ve ilkokul için hikaye gibi temalar oalbilir. Bunlar oaracıkta hemen birlikte üretibilir. Mesela biri yeri, biri hayali karakteri diğeri zamanı belirler. Gerçeküstücü oalbilceği vurgulanır. Canavarlar olabileceği vurgulanır. İyi kötü bir şeyler olup sonunda ders almamız gerektiği. Kelimeler ve cümeler verilebilir. Bilmiyorum.

                    Bunun dışında masal ve hikayeler seçilir. İçerikten pasajlar okunup tahminler istenebilir. Nasıl gelişmesini istedikleri sorulabilir. Sonunu sevip sevmedikleri. Değiştirseler neyi değiştirecekleri.

                    bagimsizkoalaB Çevrimdışı
                    bagimsizkoalaB Çevrimdışı
                    bagimsizkoala
                    tarihinde yazdı Son düzenleyen:
                    #16

                    Sevgili @ictenlik fikirlerin için minnettarım. Gerçekten çok yardımcı oldunuz. Bunlardan şeyi düşündüm. Büyük duvara monteli bir çark. Önünden geçerken durup incelenmeli şeklinde üstlerinde ekler çarkın içinde kök halinde kelimeler. her çevirmede köklere eklenen ekler ile oluşan kelimeler. Tabi üzerine daha fazla fikirle çalışılabilir.

                    ictenlikI 1 Cevap Son cevap
                    1
                    • bagimsizkoalaB bagimsizkoala

                      Sevgili @ictenlik fikirlerin için minnettarım. Gerçekten çok yardımcı oldunuz. Bunlardan şeyi düşündüm. Büyük duvara monteli bir çark. Önünden geçerken durup incelenmeli şeklinde üstlerinde ekler çarkın içinde kök halinde kelimeler. her çevirmede köklere eklenen ekler ile oluşan kelimeler. Tabi üzerine daha fazla fikirle çalışılabilir.

                      ictenlikI Çevrimdışı
                      ictenlikI Çevrimdışı
                      ictenlik
                      tarihinde yazdı Son düzenleyen:
                      #17

                      @bagimsizkoala, içinde söyledi: BİLİM&EDEBİYAT

                      Sevgili @ictenlik fikirlerin için minnettarım. Gerçekten çok yardımcı oldunuz. Bunlardan şeyi düşündüm. Büyük duvara monteli bir çark. Önünden geçerken durup incelenmeli şeklinde üstlerinde ekler çarkın içinde kök halinde kelimeler. her çevirmede köklere eklenen ekler ile oluşan kelimeler. Tabi üzerine daha fazla fikirle çalışılabilir.

                      Sevgili bagimsizkoala ilginç görünüyor. Umarım çocuklar mutlu olur ve bunu sever.

                      1 Cevap Son cevap
                      1

                      Cevap
                      • Yeni başlık oluşturarak cevapla
                      Cevaplamak için giriş yapın
                      • En eskiden en yeniye
                      • En yeniden en eskiye
                      • En çok oylanan


                      © 2021- efelsefe.com
                      İzinler Kurallar
                      • Giriş

                      • Hesabınız yok mu? Kayıt Ol

                      • Aramak için giriş yapın veya kaydolun
                      • İlk ileti
                        Son ileti
                      0
                      • Anasayfa
                      • Güncel
                      • Popüler
                      • Dünya
                      • Kategoriler
                        • All Categories
                        • Individual Categories
                      • Gruplar
                      • Kullanıcılar